Veelgestelde vragen

    • Hoe kan ik een nota declareren voor mijn bouwdepot?

      Bent u aan het verbouwen en heeft u een bouwdepot? U kunt uw nota's en betaalbewijzen gemakkelijk toesturen via uw eigen omgeving: Mijn Tellius

      Wij betalen de kosten binnen 5 werkdagen nadat wij de nota hebben ontvangen.

    • Wanneer wordt mijn maandbedrag afgeschreven?

      U betaalt u maandbedrag achteraf via automatische incasso. Het wordt altijd afgeschreven op de 1e werkdag van de volgende maand.

    • Ik ben een nieuwe klant, waarom is er meer afgeschreven dan het maandbedrag?

      U bent pas bij de notaris geweest voor het passeren van de hypotheekakte. Dan moet u er rekening mee houden dat er eerst een hele maand voorbijgaat voordat wij voor de 1e keer uw hypotheeklasten afschrijven.

      Voorbeeld: is uw hypotheek op 15 oktober gepasseerd? Dan incasseren we uw hypotheeklasten pas begin december. U betaalt dan de rente en aflossing over de afgelopen maand plus de dagen van de maand waarin u bij de notaris bent geweest.

    • Wat is het bankrekeningnummer van Tellius?

      Dat is bankrekening NL04 RABO 0324 1429 43 op naam van Stichting Tellius Hypothekenfonds.

    • Kan ik de risico-opslag van mijn hypotheek verlagen?

      Soms wel. 

      Is uw woning meer waard geworden of heeft u (extra) afgelost op uw hypotheek? Dan kan de risico-opslag, en dus uw rente, mogelijk omlaag. 

      Heeft u een hypotheek met NHG of een hypotheek in de tariefklasse tot en met 60% marktwaarde? Dan heeft u al het laagste tarief.

      Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u hier.

    • Kan ik tussentijds extra aflossen op mijn hypotheek?

      U kunt tussentijds extra aflossen op uw hypotheek. U betaalt dan een groter deel van uw lening terug, dan we bij het afsluiten van uw hypotheek afspraken. U mag ieder jaar tot 10% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag vergoedingsvrij aflossen. U betaalt misschien een vergoeding als u meer dan 10% aflost. 

      Op de pagina extra aflossen leest u de voor- en nadelen van extra aflossen. Ook vindt u hier een stappenplan extra aflossen. 

    • Mijn rentevastperiode loopt binnenkort af, wat moet ik doen?

      U krijgt drie maanden voor het einde van de rentevastperiode een voorstel met een nieuwe rente. U kunt dan kiezen uit verschillende rentevastperiodes. U geeft uw keuze uiterlijk 7 dagen voor het einde van de rentevastperiode aan ons door. U krijgt een bevestiging van uw keuze.

    • Ik heb een klacht

      Bent u niet tevreden? Dan zien wij dat als een klacht. 

      U kunt een klacht indienen door ons klachtenformulier in te vullen.

    • Hoe vraag ik een berekening aan voor rente afkoop?

      U kunt ons al vóór het einde van de rentevastperiode vragen om een aanbod voor een nieuwe rente. U betaalt dan een vergoeding voor de rente die wij hierdoor mislopen. Dat heet renteafkoop. Bekijk het stappenplan.

    • Mijn rentevastperiode is nog niet gestopt, kan ik toch mijn rente wijzigen?

      U kunt ons al vóór het einde van de rentevastperiode vragen om een aanbod voor een nieuwe rente. U betaalt dan een vergoeding voor de rente die wij hierdoor mislopen. Dat heet renteafkoop. Bekijk het stappenplan rente afkoop.

    • Kan ik rentemiddeling aanvragen?

      Nee, rentemiddeling is niet mogelijk bij Tellius. Wilt u overstappen op een lagere rente? Dat kan alleen als u de vergoeding in 1 keer betaalt. Bekijk het stappenplan tussentijdse rente afkoop.

    • Hoe vraag ik een aflosnota op?

      Wilt u uw hypotheek geheel aflossen? Dan vraagt u bij ons een aflosnota op. Dat doet u per e-mail via beheer@tellius.nl. U krijgt van ons een voorstel opgestuurd. 

    • ​Kan ik de hypotheekrente van de belasting aftrekken?​

      Dat weten wij helaas niet. Dat kan voor iedereen anders zijn. Neem daarom contact op met uw hypotheek- of belastingadviseur. Hij kan u hier meer over vertellen.  


    • Waarom moet ik voor sommige vraagstukken naar mijn hypotheekadviseur en is het niet mogelijk om dit rechtstreeks met Tellius te regelen?

      Sommige vraagstukken hebben invloed op uw financiële situatie. Dan is er goed advies benodigd. Raadpleeg daarom een hypotheekadviseur om u goed te laten adviseren.

    • Hoe log ik in op Mijn Tellius?

      U heeft een welkomstbrief van ons ontvangen. In die brief staat uw persoonlijke activatiecode voor Mijn Tellius. Volg de stappen om eenmalig uw account te activeren met de activatiecode. U logt daarna direct in met uw zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord.

      Let op:  voor toegang tot Mijn Tellius heeft u een mobiel telefoonnummer nodig.

      Houd uw mobiele telefoon gereed. Elke keer als u in wilt loggen, krijgt u een tijdelijke sms-code.

    • Waar kan ik zien hoe veel geld er nog in mijn bouwdepot zit?

      Op de beginpagina van Mijn Tellius klikt u linksboven in het scherm op ‘online regelen’ en vervolgens op ‘bouwdepot’. U ziet op dezelfde plek ook wat de status is van door u ingediende declaraties.

    • Ik ben mijn gebruikersnaam voor Mijn Tellius vergeten

      U kunt een nieuwe gebruikersnaam opvragen. Dat kan telefonisch op 020 318 96 00 of per e-mail beheer@tellius.nl.

    • Ik ben mijn wachtwoord voor Mijn Tellius vergeten

      U kunt op Mijn Tellius zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik op wachtwoord vergeten en houd uw mobiele telefoon bij de hand. U ontvangt een code via sms waarmee u uw nieuwe wachtwoord aanmaakt.

    • Wanneer krijg ik een activatiecode voor Mijn Tellius?

      Na passering van uw hypotheek bij de notaris krijgt u binnen ongeveer 10 werkdagen automatisch een brief van ons met een persoonlijke activatiecode. Deze code is 30 dagen geldig. 

    • Ik heb geen brief gekregen met een activatiecode, wat moet ik nu doen?

      U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen via beheer@tellius.nl. Wij sturen u een brief met een (nieuwe) persoonlijke activatiecode.

    • Ik ben de activatiecode voor Mijn Tellius kwijt

      Heeft u een brief van ons ontvangen met de activatiecode, maar bent u deze kwijt? 

      Geen punt. U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen via beheer@tellius.nl. Wij sturen u een brief met een (nieuwe) persoonlijke activatiecode.

    • Mijn activatiecode voor Mijn Tellius is verlopen, hoe krijg ik een nieuwe?

      Heeft u een brief van ons ontvangen met de activatiecode, maar is deze inmiddels verlopen? 

      Geen punt. U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen via beheer@tellius.nl. Wij sturen u een brief met een (nieuwe) persoonlijke activatiecode.

    • Ik kan niet inloggen want ik krijg een foutmelding, hoe nu verder?

      Controleer of uw account is geactiveerd met de persoonlijke activatiecode in de brief die wij u gestuurd hebben. Probeer het later nog eens en neem contact met ons op als u nog steeds niet kunt inloggen. Dat kan telefonisch via 020 318 96 00 of per e-mail beheer@tellius.nl.

    • Ik krijg geen sms-code op mijn telefoon, hoe nu verder?

      Controleer of u uw gegevens goed heeft ingevuld en u het juiste telefoonnummer heeft. Het is mogelijk dat uw provider een storing heeft, probeert u het later nog eens. Als het niet lukt om in te loggen, neemt u dan contact met ons op. Dat kan telefonisch via 020 318 96 00 of per e-mail beheer@tellius.nl.

    • Ik krijg een sms-code op mijn telefoon, maar die werkt niet. Hoe nu verder?

      Controleer of uw de gevraagde gegevens volledig en goed heeft ingevuld. Probeer het later nog eens en als het nog steeds niet lukt om in te loggen, neemt u dan contact met ons op.

    • Waarom is Tellius Hypotheken gestopt?

      De funding van de hypotheken wordt verstrekt door de verzekeraar Achmea. Achmea heeft besloten om geen Tellius hypotheken meer te verkopen aan nieuwe klanten nu de beleggingsdoelstellingen voor Tellius voorlopig zijn gerealiseerd.

    • Kan ik nog wel gebruik maken van de verhuisregeling?

      Ja, u kunt uw bestaande hypotheek meenemen naar een nieuwe hypotheek.

    • Kan ik mijn hypotheek nog verhogen?

      Ja, dat kan. Natuurlijk wel onder voorbehoud van acceptatie.

    • Kan ik mijn hypotheek in de toekomst nog omzetten?

      Ja, dat kan. Op elk gewenst moment kunt u kiezen voor een andere vorm of een andere rente. Let op: soms zijn hier wel kosten aan verbonden.

    • Kan ik nu boetevrij naar een andere geldverstrekker?

    • Stopt Tellius Hypotheken definitief?

      Nee, wij stoppen voorlopig met het verstrekken van hypotheken aan nieuwe klanten. In de toekomst is dat misschien wel weer mogelijk.

    • Wat betekent dat voor mijn rente?

      Ook in de toekomst kunt u rekenen op een redelijk renteaanbod van Tellius Hypotheken.

    • Ik heb een contract voor bepaalde tijd met mijn werkgever, is het dan ook mogelijk om een hypotheek bij Tellius Hypotheken af te sluiten?

      Ja, dat is mogelijk. Heeft u een intentieverklaring van uw werkgever? Dan berekenen we uw maximale hypotheek op basis van uw inkomen. Heeft u geen intentieverklaring? Dan berekenen we uw maximale hypotheek op basis van uw gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar (maximaal het inkomen van het laatste jaar). 

    • Kan ik bij een hypotheek van Tellius een "hogere inschrijving" krijgen?

      Ja, u kunt bij het verstrekken van uw hypotheek een extra hypotheekbedrag in het kadaster laten inschrijven bovenop het bedrag dat u leent. Als u later uw hypotheekbedrag bij ons verhoogt en deze verhoging valt binnen dit extra inschrijvingsbedrag, dan hoeft u niet opnieuw naar de notaris. 

    • Kan ik een 2e hypotheek vrij besteden?

      Indien de onderhoudstoestand van uw huis goed is, dan mag u uw tweede hypotheek vrij besteden. Voor de aftrekbaarheid van de hypotheekrente doet het bestedingsdoel er wel toe.

    • Heb ik een overlijdensrisicoverzekering nodig voor een hypotheek bij Tellius?

      Nee.

      Het is wel verstandig om vooraf na te denken over wat er gebeurt met de hypotheek als u komt te overlijden. Of bij het overlijden van uw partner. Laat u daarom goed adviseren over de betaalbaarheid van de hypotheek na overlijden. Zo voorkomt u dat u of uw nabestaanden voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Met een overlijdensrisicoverzekering kunt u ervoor zorgen dat (een deel van) de hypotheek wordt afgelost. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een nabestaandenpensioen. Uw adviseur kan u hier het beste over informeren.