• Waarom kan ik niet meer inloggen op Mijn Tellius?

      Mijn Tellius is gesloten omdat wij een nieuw hypotheeksysteem hebben. U kunt uw wijzigingen vanaf nu in uw nieuwe persoonlijke omgeving Mijn Leninginzicht aanvragen.
    • Hoe kan ik extra aflossen op mijn hypotheek?

      U kunt tussentijds extra aflossen op uw hypotheek. U betaalt dan een groter deel van uw lening terug, dan we bij het afsluiten van uw hypotheek afspraken. U mag ieder jaar tot 10% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag vergoedingsvrij aflossen. 

      Op de pagina extra aflossen vindt u een stappenplan voor uw aflossing. 
    • Hoe kan ik een nota declareren voor mijn bouwdepot?

      Bent u aan het verbouwen en heeft u een bouwdepot? U kunt uw nota's en betaalbewijzen gemakkelijk toesturen via Mijn Leninginzicht
      Wij betalen de kosten binnen 5 werkdagen nadat wij de nota hebben ontvangen. Lees meer
    • Wanneer wordt mijn maandbedrag afgeschreven?

      U betaalt uw maandbedrag achteraf via automatische incasso. Het wordt altijd afgeschreven op de 1e werkdag van de volgende maand.
    • Ik ben een nieuwe klant, waarom is er meer afgeschreven dan het maandbedrag?

      U bent pas bij de notaris geweest voor het passeren van de hypotheekakte. Dan moet u er rekening mee houden dat er eerst een hele maand voorbijgaat voordat wij voor de 1e keer uw hypotheeklasten afschrijven.

      Voorbeeld: is uw hypotheek op 15 oktober gepasseerd? Dan incasseren we uw hypotheeklasten pas begin december. U betaalt dan de rente en aflossing over de afgelopen maand plus de dagen van de maand waarin u bij de notaris bent geweest.
    • Kan ik de risico-opslag van mijn hypotheek verlagen?

      Soms wel. 

      Is uw woning meer waard geworden of heeft u (extra) afgelost op uw hypotheek? Dan kan de risico-opslag, en dus uw rente, mogelijk omlaag. 

      Heeft u een hypotheek met NHG of een hypotheek in de risicoklasse tot en met 60% marktwaarde? Dan heeft u al het laagste tarief.

      Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u in ons stappenplan aanpassen risicoklasse.
    • Mijn rentevastperiode loopt binnenkort af, wat moet ik doen?

      U krijgt drie maanden voor het einde van de rentevastperiode een voorstel met een nieuwe rente. U kunt dan kiezen uit verschillende rentevastperiodes. U geeft uw keuze uiterlijk 14 dagen voor het einde van de rentevastperiode aan ons door. U krijgt een bevestiging van uw keuze.
    • Ik heb een klacht

      Bent u niet tevreden? Dan zien wij dat als een klacht. 

      U kunt een klacht indienen door ons klachtenformulier in te vullen.
    • Hoe vraag ik een berekening aan voor rente afkoop?

      U kunt ons al vóór het einde van de rentevastperiode vragen om een aanbod voor een nieuwe rente. U betaalt dan een vergoeding voor de rente die wij hierdoor mislopen. Dat heet renteafkoop. Bekijk het stappenplan
    • Mijn rentevastperiode is nog niet gestopt, kan ik toch mijn rente wijzigen?

      U kunt ons al vóór het einde van de rentevastperiode vragen om een aanbod voor een nieuwe rente. U betaalt dan een vergoeding voor de rente die wij hierdoor mislopen. Dat heet renteafkoop. Bekijk het stappenplan rente afkoop.
    • Kan ik rentemiddeling aanvragen?

      Nee, rentemiddeling is niet mogelijk bij Tellius. Wilt u overstappen op een lagere rente? Dat kan alleen als u de vergoeding in 1 keer betaalt. Bekijk het stappenplan tussentijdse rente afkoop.
    • Wilt u uw hypotheek geheel aflossen? Vraag bij ons een aflosnota op

      In Mijn Leninginzicht kunt u een 1e berekening aanvragen. Dit heet een voorlopige aflosnota. Deze berekening geeft u een idee van wat het kost om uw hypotheek helemaal af te lossen. U ziet dan ook welke vergoeding wij voor aflossen vragen. Een voorlopige aflosnota verplicht u tot niets.

      Wilt u een definitieve aflosnota? Neem contact met ons op.

    • Kan ik de hypotheekrente van de belasting aftrekken?

      Dat weten wij helaas niet. Dat kan voor iedereen anders zijn. Neem daarom contact op met uw hypotheek- of belastingadviseur. Hij kan u hier meer over vertellen.  
    • Waarom moet ik voor sommige vraagstukken naar mijn hypotheekadviseur en is het niet mogelijk om dit rechtstreeks met Tellius te regelen?

      Sommige vraagstukken hebben invloed op uw financiële situatie. Dan is er goed advies benodigd. Raadpleeg daarom een hypotheekadviseur om u goed te laten adviseren.
    • Wanneer krijg ik mijn registratiecode voor Mijn Leninginzicht?

      U ontvangt tussen 12 juni en 1 juli een brief met uw persoonlijke registratiecode.

    • Ik wil een wijziging aanvragen in Mijn Leninginzicht, maar ik heb geen registratiecode ontvangen. Wat nu?

      Heeft u de brief met uw persoonlijke registratiecode nog niet ontvangen en wilt u een wijziging aanvragen in Mijn Leninginzicht? Bel ons. We zoeken uw registratiecode graag voor u op.
    • Wanneer krijg ik toegang tot Mijn Leninginzicht?

      U ontvangt tussen 12 juni en 1 juli een brief met uw persoonlijke registratiecode. Heeft u de brief nog niet ontvangen en wilt u een wijziging aanvragen in Mijn Leninginzicht? Bel ons. We zoeken uw registratiecode graag voor u op.
    • Waar vind ik mijn nieuwe hypotheeknummer?

      U ontvangt tussen 12 juni en 1 juli een brief met uw nieuwe hypotheeknummer.

    • Wat is mijn contractnummer?

      Het contractnummer is uw nieuwe hypotheeknummer. Let op: u hoeft zelf geen registratiecode voor Mijn Leninginzicht aan te vragen. U ontvangt tussen 12 juni en 1 juli een brief met uw nieuwe hypotheeknummer én uw persoonlijke registratiecode.
    • Waarom is Tellius Hypotheken gestopt?

      De funding van de hypotheken wordt verstrekt door de verzekeraar Achmea. Achmea heeft besloten om geen Tellius hypotheken meer te verkopen aan nieuwe klanten nu de beleggingsdoelstellingen voor Tellius voorlopig zijn gerealiseerd.
    • Kan ik nog wel gebruik maken van de verhuisregeling?

      Ja, u kunt uw bestaande hypotheek meenemen naar een nieuwe hypotheek.
    • Kan ik mijn hypotheek nog verhogen?

      Ja, dat kan. Natuurlijk wel onder voorbehoud van acceptatie.
    • Kan ik mijn hypotheek in de toekomst nog omzetten?

      Ja, dat kan. Op elk gewenst moment kunt u kiezen voor een andere vorm of een andere rente. Let op: soms zijn hier wel kosten aan verbonden.
    • Kan ik nu boetevrij naar een andere geldverstrekker?

    • Stopt Tellius Hypotheken definitief?

      Nee, wij stoppen voorlopig met het verstrekken van hypotheken aan nieuwe klanten. In de toekomst is dat misschien wel weer mogelijk.
    • Wat betekent dat voor mijn rente?

      Ook in de toekomst kunt u rekenen op een redelijk renteaanbod van Tellius Hypotheken.
    • Ik heb een contract voor bepaalde tijd met mijn werkgever, is het dan ook mogelijk om een hypotheek bij Tellius Hypotheken af te sluiten?

      Ja, dat is mogelijk. Heeft u een intentieverklaring van uw werkgever? Dan berekenen we uw maximale hypotheek op basis van uw inkomen. Heeft u geen intentieverklaring? Dan is alleen een hypotheek met NHG mogelijk. We berekenen uw maximale hypotheek dan op basis van uw gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar. Met een maximum van het inkomen van het laatste kalenderjaar.

    • Kan ik bij een hypotheek van Tellius een "hogere inschrijving" krijgen?

      Ja, u kunt bij het verstrekken van uw hypotheek een extra hypotheekbedrag in het kadaster laten inschrijven bovenop het bedrag dat u leent. Als u later uw hypotheekbedrag bij ons verhoogt en deze verhoging valt binnen dit extra inschrijvingsbedrag, dan hoeft u niet opnieuw naar de notaris. 
    • Kan ik een 2e hypotheek vrij besteden?

      Indien de onderhoudstoestand van uw huis goed is, dan mag u uw tweede hypotheek vrij besteden. Voor de aftrekbaarheid van de hypotheekrente doet het bestedingsdoel er wel toe.
    • Heb ik een overlijdensrisicoverzekering nodig voor een hypotheek bij Tellius?

      Nee.

      Het is wel verstandig om vooraf na te denken over wat er gebeurt met de hypotheek als u komt te overlijden. Of bij het overlijden van uw partner. Laat u daarom goed adviseren over de betaalbaarheid van de hypotheek na overlijden. Zo voorkomt u dat u of uw nabestaanden voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Met een overlijdensrisicoverzekering kunt u ervoor zorgen dat (een deel van) de hypotheek wordt afgelost. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een nabestaandenpensioen. Uw adviseur kan u hier het beste over informeren.