Overleg eerst met ons

Als u uw woning verkoopt, moet u meteen uw hypotheekschuld aflossen. Maar wat als de verkoop niet genoeg op gaat leveren? In zo’n situatie is het belangrijk met ons te overleggen. U heeft onze toestemming nodig voor de verkoop. We bekijken graag samen met u wat de beste oplossing is.

In gesprek over de verkoop

Levert uw woning bij verkoop niet genoeg op om uw hypotheek af te lossen? Ga dan met ons in gesprek over een oplossing.

  • Vindt u het handig om meteen te bellen? U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur: 020 606 5506.
  • Stuurt u ons liever een e-mail? Ons e-mailadres is bijzonderbeheer@tellius.nl.

Wat wij kunnen doen

Financiële situatie in kaart brengen

Samen met u brengen we uw financiële situatie in kaart. Is verkoop echt noodzakelijk? Zijn er andere oplossingen? En hoe kunt u een restschuld terugbetalen?

Beoordeling verkoopprijs

Voor we toestemming geven voor de verkoop, laten wij de woning taxeren. U betaalt de taxatiekosten. Onze toestemming is afhankelijk van de taxatie en uw financiële situatie.

Stoppen verpande verzekering

Is er een polis gekoppeld aan uw hypotheek? En geven wij toestemming voor verkoop? Dan vragen wij de verzekering om de afkoopwaarde van de polis aan ons over te maken. Die brengen we natuurlijk in mindering op uw restschuld.

Afspraken maken

Blijft er een restschuld over na verkoop? Dan bekijken we hoe u die terug kunt betalen. We spreken een betalingsregeling af die past bij uw financiële situatie.

Wat u zelf kunt doen

Onderzoek of u een deel van de restschuld zelf kunt betalen

Misschien heeft u spaargeld of krijgt u vakantiegeld of een bonus. Door dat geld te gebruiken, kunt u de betalingsregeling verkorten.

Onderzoek of u kunt lenen

Bekijk de mogelijkheden van een krediet. Dit kunt u zelf regelen. U kunt ook uw financieel adviseur inschakelen.

Benut overwaarde van een tweede woning

Heeft u nog een andere woning? Misschien kunt u daar een tweede hypotheek op afsluiten. Uw financieel adviseur kan u hierbij helpen.

Veelgestelde vragen bij financiële zorgen

  • Kan ik de incassodatum wijzigen?

    Dat kan helaas niet. De incasso vindt altijd plaats op de eerst dag van de maand. Valt dit in een weekend? Dan gebeurt de incasso plaats op de eerste werkdag erna.
  • Ik had te weinig saldo waardoor de incasso niet is gelukt. Wat nu?

    U kunt het bedrag zelf overmaken naar rekeningnummer NL04 RABO 0324 1429 43 op naam van Stichting Tellius Hypothekenfonds. Vergeet niet het nummer van uw hypotheek erbij te zetten. Hoe u kunt betalen leest u trouwens ook in de betalingsherinnering die u per post ontvangt. 
  • Kan ik een betalingsregeling treffen als dat nodig is?

    Ja, dat is vaak een goede oplossing bij tijdelijke betalingsproblemen. Neem gerust contact met ons op om te overleggen over een passende betalingsregeling.
  • Kan ik uitstel van betaling krijgen als dat nodig is?

    Bij tijdelijke betalingsproblemen kan uitstel van betaling mogelijk zijn. Neem contact met ons op om te bespreken of dit in uw situatie geldt.
  • In hoeveel termijnen moet ik een eventuele achterstand terugbetalen?

    Dat hangt af van uw situatie. We streven ernaar haalbare betalingsafspraken met u te maken.
  • Ik heb een hypotheek met NHG. Helpt NHG mij als ik een betalingsachterstand heb?

    Nationale Hypotheek Garantie (NHG) denkt met u mee en kijkt samen met ons of hoe de hypotheek weer betaalbaar kan worden. NHG biedt ook een ‘Woonlastenfaciliteit’. Dat is een overbruggingslening voor tijdelijke financiële problemen door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, relatiebeëindiging of het overlijden van een partner. Is verkoop van de woning de enige mogelijkheid? En is de opbrengst lager dan de hypotheek? Dan kan NHG, onder voorwaarden, de restschuld kwijtschelden. Kijk voor meer informatie op de website van NHG. Of neem contact met ons op. 
  • Gaat Tellius mijn woning verkopen als ik de hypotheek niet meer kan betalen?

    We zoeken eerst naar een manier om de hypotheek voor u betaalbaar te maken. Is het echt niet mogelijk om de betalingsproblemen goed op te lossen? Dan kunnen we met u overleggen over verkoop van de woning.
  • Wat betekent een BKR-registratie?

    Als iemand meer dan 3 maandbedragen achterloopt met hypotheekbetalingen, moeten we dit melden bij het BKR. Als de achterstand is weggewerkt, blijft de melding nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR. Dat kan gevolgen hebben als u ergens een krediet aanvraagt.

*****

Goed om te weten

Geen verkoop, wel zorgen? 
Heeft u een betalingsachterstand?
Gaat er iets veranderen in uw persoonlijke of financiële situatie? Voorkom betalingsproblemen.
Neem snel contact met ons op. We zoeken samen met u een oplossing voor de achterstand.
 Lees meer  Lees meer